یکی از روش‌های کسب در آمد از اینترنت، راه اندازی فروشگاه اینترنتی است. فروشگاه اینترنتی جزء پردرآمدترین کسب و کارهای اینترنتی کشور بوده و از همین رو بسیاری علاقه‌مند به راه اندازی فروشگاه اینترنتی هستند. دوستانی که قصد راه اندازی فروشگاه اینترنتی را دارند باید بدانند یک فروشگاه اینترنتی خوب چه ویژگی هایی دارد ؟ پاسخ به این سوال مهم در حقیقت آغاز راه برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی است بیشتر اشخاصی که در راه اندازی فروشگاه اینترنتی با شکست مواجه می شوند تنها کاری که کرده اند این است که فقط محصولات را در فروشگاه درج کرده اند و منتظر فروش شده اند نکات بسیار زیادی در ساخت فروشگاه اینترنتی وجود دارد که باید قبل از راه اندازی فروشگاه اینترنتی به آنها توجه کنید .

با توجه به گسترش و دسترسی افراد بیشتر به اینترنت و فضای مجازی، تجارت‌های سنتی به مرور زمان جای خود را به کسب و کارهای نوین یا کسب و کار اینترنتی یا به عبارت دقیق تر تجارت الکترونیک می‌دهند . تجارتی که در آن نیاز بود برای خرید یک جنس به مغازه‌ها و فروشگاه‌ها مراجعه کنیم، کم کم در حال منسوخ شدن هستند. امروزه شرکت های بزرگ و تجار مختلف دریافته‌اند که اینترنت حرف اول و آخر را در فروش بیشتر و معرفی بهتر برند تجاری آنها می‌زند. بنابراین با گسترش اینترنت و به همراه آن گسترش فرهنگ خرید های مجازی، تعداد فروشگاه های اینترنتی در حال افزایش است.

 زمانی که حمید و سعید محمدی، فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا را راه اندازی کردند.یکی از اساسی ‌ترین مشکلات در زمان تاسیس فروشگاه اینترنتی  دیجی کالا در ایران در اوایل دوره‌ی روی‌کار آمدن این نوع فروشگاه‌ها (دهه ی 80 )، مسئله‌ی اعتماد مشتری به آنها بود. بسیاری از مردم ایران بر این عقیده بودند که فروشگاه‌ اینترنتی یعنی ی و خرید از آنها مساوی با خرید کالاهای بی‌کیفیت و … است. اما خوشبختانه امروزه اعتماد مردم به فروشگاه اینترنتی افزایش یافته است و بسیاری از افراد اغلب خریدهای خود را بصورت آنلاین انجام می‌‌دهند.

اما راه اندازی فروشگاه اینترنتی موفق چگونه است؟ چه تکنیک هایی دارد؟ چه مراحلی باید طی شود ؟ اینها سوالاتی هستند که ممکن است ذهن دوستانی را که علاقه مند به ساخت فروشگاه اینترنتی هستند را به خود مشغول کرده باشد. اگر علاقه مند به راه اندازی فروشگاه اینترنتی هستید و با انواع سوالات روبه رو شده اید تا آخر مقاله با من همراه باشید.

فروشگاه اینترنتی , راه اندازی فروشگاه اینترنتی , ساخت فروشگاه اینترنتی
فروشگاه اینترنتی , راه اندازی فروشگاه اینترنتی , ساخت فروشگاه اینترنتی
چگونه یک فروشگاه اینترنتی موفق راه اندازی کنیم ؟
واقیعت این است که امروزه رقابت در بازار اینترنت آن هم با راه اندازی فروشگاه اینترنتی کارآسانی نیست با توجه به اینکه فروشگاه های خوب و قدرتمندی نیز در حال فعالیت هستند رقابت با این فروشگاه ها کمی دشوار است اما غیر ممکن نیست! اگر بدون در نظر گرفتن مزیت های رقابتی خاص و بهتر از این فروشگاه اقدام به راه اندازی فروشگاه اینترنتی کنید نمی توانید در میدان رقابت وفق شوید.

 

نکته ی دیگری که در ساخت فروشگاه اینترنتی وجود دارد این است که سرمایه ی مورد نیاز برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی نسبت به سایر کسب و کارهای اینترنتی بیشتر است و از آنجایی که دیگر در فضای اینترنت در ایران جایی برای حدس و خطا باقی نمانده است , اگر بدون برنامه ریزی دقیق بخواهید یک فروشگاه اینترنتی راه اندازی کنید مانند سایر فروشگاه های اینترنتی که میلیاردی هزینه کردند ولی شکست خوردند شما نیز شکست را تجربه می کنید.

لذا لازم است با یک برنامه ریزی درست و منظم اقدام به راه اندازی فروشگاه اینترنتی کنید و ویژگی های مهم فروشگاه اینترنتی را در راه اندازی فروشگاه اینترنتی لحاظ کنید تا بتوانید در این مسر موفق شوید. در ادامه نکاتی را برای ساخت فروشگاه اینترنتی موفق بیان می کنم و سپس به بررسی ویژگی های مهم فروشگاه های اینترنتی می پردازیم که در موفقیت فروشگاه آنلاین بسیار تاثیر گذار هستند.

ساخت فروشگاه اینترنتی با سیستم های مدیریت محتوا به جای برنامه نویسی اختصاصی
برای اینکه بتوانید به صورت رایگان در کمتر از پنج دقیقه و بدون نیاز به کد نویسی سایت خود را راه اندازی کنید، می توانید از سیستم های مدیریت محتوا رایگان مانند وردپرس استفاده کنید.  ودرپرس (WordPress) یک سایت‌ساز رایگان بوده که شما می‌توانید به راحتی آن را از سایت رسم وردپرس دانلود و سپس در هاست خود آپلود کنید. مهم‌ترین ویژگی وردپرس وجود افزونه (Plugin) های زیاد و کاربردی است. افزونه وردپرس تقریبا هر نیازی که شما داشته باشید را برآورده می‌کند و تنها کافی است با تحقیق در اینترنت افزونه های مناسب خود را پیدا و آنها را نصب کنید.

همچنین قالب‌ (Theme) های بسیاری زیادی برای ودرپرس طراحی شده که حالت‌های طراحی بسیار زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهد. همچنین وردپرس به زبان فارسی ترجمه شده و می‌توانید در پنل مدیریت خود، سایت را به زبان فارسی مدیریت کنید. به دلیل فارسی بودن خود وردپرس، افزونه‌ها و قالب‌های این سیستم هم به فارسی ترجمه شده‌اند و به راحتی می‌توانید با همه انها کار کنید. نکته ی مهمی که می خواهم بیان کنم این است که وردپرس افزونه ی بسیار قدرتمندی به نام ووکامرس دارد که به راحتی می توانید با آن یک فروشگاه اینترنتی کاملا حرفه ای در حد دیجی کالا راه اندازی کنید.

یکی از سرویس‌های فروشگاه ساز که توسط خود وردپرس خریداری شده و به صورت منظم بروزرسانی می‌شود، ووکامرس (WooCammerce) نام دارد. با توجه به اینکه ووکامرس به نسخه فارسی ترجمه شده است و طرفداران زیادی هم در ایران دارد به راحتی، می‌توانید سایت وردپرسی خود را تبدیل به یک فروشگاه کنید. در این حالت می‌توانید محصولات را در آن تعریف کرده و برای هر محصول قیمت و مشخصات مربوط به آن را درج کنید. از طریق ووکامرس کاربران سایت شما می‌توانند در سایت محصولی را خریداری کرده و پس از پرداخت، سفارش خود را ثبت کنند.

علاوه بر رایگان بودن و داشتن نسخه فارسی، ویژگی دیگر ووکامرس داشتن قالب‌های ویژه و افزونه‌های کاربردی است. برای سرویس فروشگاه ساز ووکامرس قالب‌هایی مشابه سایت‌های فروشگاهی بزرگ طراحی شده که امکانات کاملی را در اختیار شما قرار می‌دهند و می‌توانید از آنها استفاده کنید. همچین افزونه‌های کاربردی خود ووکامرس هم بسیار زیاد بوده و می‌توانید انواع آنها را با جستجو پیدا کنید. امکان صدور فاکتور، درگاه پرداخت مستقیم، حمل و نقل، پیشنهادهای ویژه و لحظه‌ای و… افزونه‌های برای ووکامرس هستند که سایت شما را تبدیل به یک فروشگاه اینترنتی قدرتمند می‌کنند.

تولید محتوا راه مقابله با هزینه های تبلیغاتی
وقتی شما محصولی را وارد سایت می‌کنید،برای اینکه بتوانید محصول خود را به مشتری معرفی کنید وآن را بفروشید در مرحله اول یک راه ساده وجود دارد آن هم استفاده از تبلیغاتی اینترنتی است که به بازاریابی اینترنتی کمک می کند اما هزینه ی بسیار زیادی را شامل می شود , شما می‌توانید با یک روش دیگر، در دراز مدت مشتریان همیشگی پیدا کنید.

بازاریابی محتوا یا همان Content Marketing روشی‌ است که برای سایت‌ها بسیار موثر بوده و فروشگاه های اینترنتی باید توجه ویژه ای به آن داشته باشند. با بازریابی محتوا می‌توانید برای محصولات خود محتوا تولید کرده و آنها را به کمک بازاریابی موتور جستجو (Search Engine Marketing) در گوگل به کاربران نمایش دهید برای اینکه بتوانید محتوا خود را در صفحه اول موتورهای جستجو پیدا کنید باید اصول سئو و بهینه سازی سایت را بدانید.از طریق تولید محتوا و سئو کردن محتوا برای موتورهای جستجو شما دیگر نیازی به تبلیغات ندارید و تنها با هزینه کردن زمان می‌توانید بعد از چندماه به یک فروش مستمر بدون صرف هزینه تبلیغات برسید.

 

همه چیز نفروشید!
با توجه به اینکه امروزه فروشگاه های اینترنتی بزرگی در حال فعالیت هستند و کارهای بسیار زیادی هم برای جذب مشتری و اعتماد سازی  انجام داده اند لذا رقابت با آنها اصلا راحت نیست برای اینکه بتوانید از طریق فروشگاه اینترنتی کسب درآمد اینترنتی را تجربه کنید باید به این نکته مهم توجه داشته باشید که شما نمی توانید همه چیز را در ابتدای راه اندازی فروشگاه اینترنتی به فروش برسانید چون رقیبان زیادی دارید و این کار در ابتدا غیر ممکن است.

فروشگاه اینترنتی , ساخت فروشگاه اینترنتی , راه اندازی فروشگاه اینترنتی,فروشگاه آنلاین
فروشگاه اینترنتی , ساخت فروشگاه اینترنتی , راه اندازی فروشگاه اینترنتی,فروشگاه آنلاین
یک مورد بسیار مهم و تاثیرگذار در کسب و کار اینترنتی شما، تمرکز بر روی یک موضوع خاص است. این تعریف که در نیچ مارکتینگ (Niche Marketing) مطرح می‌شود، بر این مورد تاکید دارد که برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی باید بر روی یک بازار هدف (Target Market) مشخص هدف‌گذاری کرد.اگر شما تنها با این هدف که می‌خواهید فروشگاه اینترنتی داشته باشید، وارد بازار شوید، قطعا نتیجه نخواهید گرفت.

شما باید بر روی یک موضوع خاص تمرکز داشته باشید، برای مثال یک دسته از محصول که به صورت اختصاصی در هیچ فروشگاهی به فروش نمی‌رسد، می‌توانید بر روی آن محصول یک برند شده و فروش خود را از این محصول در یک فروشگاه بزرگ بیشتر کنید. با اینکار نسبت به رقبا خود نیز یک مزیت رقابتی ایجاد کرده‌اید که در بلندمدت برای برندسازی شما نیز موثر است. یک موضوع خاص صرفا یک دسته بندی خاص نیست و در نیچ مارکتینگ، تمرکز بر روی یک گروه سنی و یا جنسی خاص هم جز هدف‌مندی‌های راه اندازی کسب و کار بوده که می‌توانید بر روی آن‌ها نیز تمرکز کنید. برای مثال فقط روی یک برند از گوشی های همراه کار کنید و به مرور زمان سایر مدل ها را به فروشگاه اضافه کنید.

 چندین نکته ی بسیار مهم و حیاتی در این نکته ای که گفتم وجود دارد که آنها را با هم بررسی می کنیم اولین مورد در راه اندازی فروشگاه اینترنتی تمرکز حرفه ای روی بازاریابی اینترنیت و تولید محتوا است چون قرار نیست در ابدا هزینه کنید مطمئنا تمرکز بر روی تولید محتوا برای یک دسته بندی خاص از محصولات اصلا کار سختی نیست و به راحتی می توانید ان را انجام دهید همچنین بازاریابی اینترنتی برای این نوع فروشگاه ها کار نسبتا ساده ای است.

سئو کردن فروشگاه اینترنتی در موضوعات مختلف کار بسیار سختی است با توجه به اینکه رقبایتان در رتبه های بسیار خوبی قرار گرفته اند و اگر شما بخواهید روی تمامی کلمات کلیدی کار کنید شاید اصلا زمانی برایتان باقی نماند که کارهای مربوط به فروشگاه  اینترنتی و بازاریابی اینترنتی را انجام دهید.لذا هر چقدر بازار هدف خود را کوچک انتخاب کنید به راحتی می توانید در آن بازارکوچک برند سازی انجام دهید و خودتان را مطرح کنید و به مرور زمان فروشگاه را توسعه دهید.

در ابتدای راه اندازی فروشگاه اینترنتی می توان با این استراتژی هزینه های اولیه را نیز در حد زیادی کاهش داد اگر بخواهید فروشگاهی راه اندازی کنید که تمامی محصولات فروشگا های بزرگ را در آن بفروش برسانید مطمئنا به سرور های قدرتمندی برای پردازش اطلاعات نیاز خواهید داشت اما اگر فقط روی یک موضوع خاص تمرکز کنید می توانید از هاست های ارزان قیمت هم استفاده کنید و به مرورزمان و بزرگ شدن فروشگاه منابع مربوط به سرور را هم افزایش دهید .

اگر بر روی یک دسته بندی خاص تمرکز کنید مطمئنا در پشتیبانی هم کارتان راحت خواهد بود و نیاز به متخصصان زیادی ندارید مگر برای ان دسته بندی خاص هر چقدر محصولات فروشگاه زیاد باشد مدیریت فروشگاه سخت می شود و پشتیبانی هم باید به نسبت محصولات فروشگاه به صورت تخصصی انجام شود و همه ی این موارد می توانند در راه اندازی فروشگاه اینترنتی بسیار مهم و حیاتی باشند.

 

فروشگاه اینترنتی موفق چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟
کاهش مراحل فرآیند خرید
تا حد ممکن مراحل خرید یک محصول را کاهش دهید تا کمترین میزان کلیک از زمان پسندیدن یک محصول تا زمان پرداخت آنلاین هزینه آن نیاز باشد.این یکی از فاکتورهای مهم رعایت شده در فروشگاه اینترنتی موفق است، چوون به مراتب مشاهده شده که کاربران در حین فرآیند خرید کالا، بخاطر خسته کننده بودن مراحل خرید از انجام آن پشیمان شده اند.نیاز به پر کردن فیلدهای اطلاعاتی گوناگون، توضیحات اضافی به عنوان راهنمای خرید و… از دسته مواردی اند که زمان فرآیند خرید را افزایش می‌دهند.

اعتماد سازی شرط اول فروش
یکی از مهمترین مواردی که باعث اعتماد سازی در فروشگاه های اینترنتی می شود داشتن نماد اعتماد الکترونیکی (ای نماد) است. داشتن اینماد و مجوزهای مشابه و قرار دادن آن در بخشی از فروشگاه اینترنتی که در دید عموم باشد می تواند در اعتماد سازی کمک بزرگی به فروشگاه کند . همچنین استفاده از لوگوی اسپانسر ها و برند هایی که قرار است با آنها کار کنید نیز بهتر است قبل از فوتر یا همان بخش پایانی سایت قرار گیرد.

علاوه بر موارد بالا وجود بخش های مجزا برای پیگیری سفارشات و ثبت شکایات پشتیبانی و ارسال تیکت هم بهتر است در منوی اصلی و با استایل مناسب قرار گیرد طوری که نسبت به سایر اجزا در صورت امکان برجسته شود تا اهمیت آن مشخص شود در حالت کلی در این بخش باید اصول طراحی رابط کاربری و تجربه ی کاربری را رعایت کنید. تا اعتماد سازی راحتر باشد.

وجود گارانتی یا ضمانت بازگشت وجه در فروشگاه اینترنتی را فراموش نکنید هر چقدر می توانید این قسمت را به زبان ساده و عامیانه بیان کنید و از پیچیدگی های کلامی و نوشتاری در این بخش پرهیز کنید , نکته ی دیگری که وجود دارد این است که همیشه باید پشتیبانی آنلاین داشته باشید بسیاری از مشتریان هنگام خرید سوالاتی در ذهن دارند که دوست دارند در حین خرید یا اصطلاحا قبل از خرید تمایل داند که به سوالات آنان پاسخ داده شود و شاید به هردلیلی دوست نداشته باشند از طریق تماس تلفنی سوالات خود را با کارشناسان شما در میان بگذارند پس وجود پشتیبان آنلاینی که همیشه پاسخ گو باشد بسیار اهمیت دارد.

وجود صفحه تماس با ما و درباره ما در سایت برای هر کسب و کار اینترنتی اامی است!. در صفحه تماس با ما دقیقا مشخص کنید برای چه کاری باید با چه واحد و یا بخشی تماس گرفته شود. در صفحه درباره ما تیم خود را معرفی کنید و تعداد کارکنان و بیو گرافی هر کدام را بنویسید و حتما مشخصات دقیق محل شرکت خود را نیز بنویسید. اگر می توانید لینک شبکه های اجتماعی رات نیز قرار دهید عکس هایی که در این صفحع قرار می دهید بهتر است از محیط کار شکا گرفته شده باشد تا اعتماد بیشتر را جذب کند .توجه داشته باشید که اصلا نیاز نیست عکس هایی که از تیمتان قرار می دهید رسمی باشد هرکس با سلیقه ی خودش !

حضور موثر درشبکه‌های اجتماعی
حضور همیشگی و پرجنب و جوش در شبکه‌های اجتماعی از آنجائیکه کاربران زمان زیادی را در طول روز در آنجا صرف می‌کنند، اعتبار خاصی به فروشگاه شما می‌بخشد.به روز کردن صفحات شبکه های اجتماعی و وبلاگ خودتان با آخرین مطالب سهم بسیار زیادی در تبدیل کسب و کار مجازی شما به یک فروشگاه اینترنتی موفق داشته و می تواند راهی موثر و جذاب برای ارتباط بهتر مشتریان با تجارت شما باشد.

تحلیل رقبا را فراموش نکنید
اگرچه ممکن است شما توجه خاصی به سایر فروشگاه‌های اینترنتی نداشته و صرفا روی فعالیت خودتان متمرکز شده باشید، اما غالب کاربران پیش از خرید یک محصول مشخص فروشگاه‌هایی اینترنتی زیادی را زیر و رو می کنند تا از تفاوت های آنان آگاه شوند.حال اگر رقیب کاری شما که محصولاتی مشابه با شما دارد، ارسال رایگان داخل شهری را به کاربران ارائه کند، در حالی که شما از چنین سرویسی خبر ندارید، اکثریت مشتریان خود را بدون اینکه حتی ذره ای بدین موضوع واقف باشید از دست خواهید داد.بررسی مستمر فعالیت رقبا مخصوصا فروشگاه اینترنتی موفق را فراموش نکرده و همیشه سعی کنید جلوتر از رقبا حرکت کنید.

فروشگاه اینترنتی , راه اندازی فروشگاه اینترنتی
فروشگاه اینترنتی , راه اندازی فروشگاه اینترنتی
صفحه اول فروشگاه اینترنتی را خوب پیاده کنید
هدف اصلی هر فروشگاه اینترنتی هدایت بازدید کننده به صفحات خرید محصول است. یکی از نکاتی که در صفحه اصلی فروشگاه اینترنتی باید به آن توجه کنید قرار دادن محصولات پر فروش، پیشنهاد های ویژه، جدیدترین محصولات و محصولات تخفیف دار است.این موارد را می توانید در قالب اسلاید شو بالای فروشگاه اینترنتی خود قرار دهید. وجود اسلاید شو در فروشگاه اینترنتی بسیار مهم است. تصاویری که در اسلاید شو قرار می گیرد باید بسیار حرفه ای و ترغیب کنند همراه با cal to action باشند.

دسته بندی فروشگاه اینترنتی را درست انجام دهید
فروشگاه اینترنتی باید دسته بندی دقیقی از محصولات را داشته باشد محصولات بهتر است به صورت مجزا برای دسته ای از محصولات باشد. برای تاثیر گذاری بیشتر در دسته بندی محصولات بهتر است نام دسته بندی ها را با نام برند اداغام کنید مثلا تلویزیون ال سی دی سامسونگ ! دسته بندی ها در هدایت کاربران به صفحات محصولات و نقش بسیار مهمی دارند مثلا دسته بندی بر اساس نوع برند، سایز یا رنگ بندی و بازه قیمت می تواند کابران را در رسیدن به بهترین محصول یاری کند.

صفحات فرود را فراموش نکنید
صفحات فرود در هر سایت کسب و کار اینترنتی لازم است برای آنکه بتوانید پیشنهادات خرید را به کاربرانتان ارسال کنید می توانید از طریق صفحات فرود اطلاعت تماس آنها را دریافت کتید نکته ی بسیار مهمی که وجود دارد در دریافت اطلاعت تماس کاربران جنسیت کاربرانتان را مشخص کنید تا مثلا پیشنهاد رژ لب را برای آقایان ارسال نکنید!!! خیلی برایم اتفاق افتاده است. بعد از اینکه اطلاعات تماس افراد را گرفتید می توانید از طریق ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی اقدام به بازاریابی اینترنتی کنید البته کمی زمان می برد تا بتوانید لیست ایمیل حرفه ای و پرباری درست کنید . برای آشنایی بیشتر با ایمیل مارکتینگ پیشنهاد می کنم مقاله های زیر را مطالعه کنید.

 

بهینه کردن صفحه محصول
یکی از مهمترین قسمت ها در یک فروشگاه اینترنتی صفحه محصولات است. صفحه محصولات باید دارای توضیحات دقیق از محصول مورد نظر باشد. می توانید برای تاثیر گذاری بیشتر مزیت ها و ویژگی های خاص و اصلی محصول خود را با استفاده از لیست های مرتبیا همان بولت ها مشخص کنید. تا جایی کا امکان دارد توضیحات کامل و مفصلی را در مورد کالای خود ارائه دهید. تبلیغ نویسی علمی است که دقیقا در این مورد به شما کمک می کند. در صورت امکان بخشی را برای مقایسه محصولات در نظر بگیرید. همچنین قسمت نظرات مشتریان راضی را نیز فعال کنید تا هم اعتمادسازی بیشتری انجام شود و هم اینکه ترغیب به خرید افزایش یابد.

بهبود مسائل فنی سایت
منظور از بهبود مسائل فنی سایت یعنی سرعت بارگذاری شما استاندارد باشد سایت شما برای موتورهای جستجو بهینه شده باشد و همچنین با گوشی ها ی هوشمند سازگار باشد امروزه کاربران زیادی از طریق موبایل اقدام به وبگردی و خرید اینترنتی می کنند پس برای اینکه از طریق گوشی های هوشمند نیز بتوانید فروش را انجام دهید باید سایتتان با این موارد مشکلی نداشته باشد ریسپانسیو کردن سایت یکی از فاکتورهای مهم سئو داخلی برای گوگل و سایر موتورهای جستجو محسوب می شود. همیشه در سایت بخش مربوط به سوالات متداول را ایجاد کنید برای راحتی خرید کاربران نحوه خرید از سایت را به کاربران آموزش دهید تا بدون هیچ مشکل و ترسی اقدام به خرید اینترنتی کنند


مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها